filmLykabetismus

Krutost a sexismus ve středověku. Proč musíte sledovat Poslední duel Ridleyho Scotta

Recenze The Last Duel: Epický comeback Ridleyho Scotta nebo zaběhnuté drama?

„The Last Duel“ vyjde v Rusku 18. listopadu – vydání bylo odloženo kvůli uzamčení v celé zemi. Děj filmu vychází ze skutečných událostí: z historie posledního „soudního“ souboje na území středověké Francie. Autorka „Kanobu“ Mariam Grigoryan zkoumá, proč film Ridleyho Scotta vypadá jako solidní historické drama, ale je horší než jeho předchozí díla.

Příběh

Film je založen na knize The Last Duel: The True Story of Trial by Battle in Medieval France od Erica Jaegera. Román vypráví o posledním „soudním souboji“ ve francouzské historii – zvláštním typu procesu. Když se spor nepodařilo vyřešit jinými prostředky, byl sjednán souboj mezi obhajobou a obžalobou. Věřilo se, že Bůh se postaví na stranu toho, kdo má pravdu, takže tento účastník řízení přežije a druhý zaslouženě zemře.

• Na co se dívat po „Bridgerton“: nejlepší historické filmy a televizní seriály posledních let

Děj se odehrává ve 14. století. Mladá manželka rytíře Jeana de Carrouges (Matt Damon) obviní jeho přítele Jacquese Le Grise (Adam Driver) ze znásilnění. Marguerite (Jodie Comer) tvrdí, že Le Gris vstoupila do hradu, když v něm nebyli žádní služebníci, využila její bezbrannosti a odešla s příkazem, aby nikomu nic neříkala.

Zajímavé:  Ghosts in Venice - působivá adaptace Agathy Christie.

Le Gris svou vinu kategoricky popírá a neexistují žádní svědci toho, co se stalo. Navíc mu pomáhá vlivný mecenáš hrabě Pierre d’Alençon (Ben Affleck). Zoufalý Carrouges se rozhodne bránit čest své ženy posledním dostupným způsobem: navrhne soudní souboj. Podle francouzských zákonů, pokud obviněný Le Gris vyhraje, čeká Carrouges a Margarita, kteří ho nespravedlivě obvinili, potupná smrt.

Pros

Nespolehliví vypravěči

Hlavní předností filmu je jeho neobvyklá struktura. Tragédií „Posledního souboje“ je, že každý má svůj vlastní pohled na to, co se stalo: Margarite obviňuje Le Grise, Le Gris se v reakci na to pokouší zdiskreditovat Margaritu a Carrouges vidí situaci očima zaujatého pozorovatele. Tvůrci umně kombinují všechny tři verze a opakují stejný příběh s minimálními změnami. Každá z hlavních postav zde má svůj hlas, dokonce i Margarita, žena, která historicky jen zřídka měla právo vyjádřit svůj názor.

• Čekání na „The Crown“: nejlepší televizní seriál o králích a královnách

Recenze The Last Duel: Epický comeback Ridleyho Scotta nebo zaběhnuté drama? - fotka 1

Ridley Scott použil „Rashomonův efekt“, který poprvé použil Akira Kurosawa ve svém slavném filmu. Jedná se o techniku, ve které je ústřední událost – v tomto případě konflikt mezi Carrougem a Le Grisem a znásilnění Marguerite – několikrát převyprávěna různými svědky toho, co se stalo. Poslední duel je rozdělen do tří kapitol: kapitola od Jeana de Carrouges, kapitola od Jacquese Le Grise a kapitola od Marguerite de Carrouges.

A každá kapitola se liší nejen tím, jak se Le Gris vypořádá s Marguerite na zámku. Každá postava interpretuje sebemenší detaily – poznámky, gesta, pohledy – po svém. Až do třetí části (kapitola Margarita) je divák vyzván, aby jednotlivé části příběhu skládal do jednoho celku. A pak můžete podle slov hrdinky porovnat svou verzi s pravdou.

Zajímavé:  10 filmů a karikatur o lvech, které osloví nejen milovníky zvířat.

Scott a scénáristé bravurně obracejí motivace a myšlenky postav naruby. Když uvidíte verze jiných lidí, můžete vidět, čím je každý z nich posedlý. Carrouges vidí vše prizmatem křivd a křivd. Le Gris se postupem času utápí v povolnosti, většinou přestává vnímat realitu takovou, jaká je. Marguerite poskytuje nádherný pohled na bezútěšnou situaci žen ve středověké Evropě, ale zároveň upřímně chce žít a prospívat lidem.

A každý z nich má v tomto příběhu svým způsobem pravdu, je si jistý svými činy a interpretacemi – právě tím je příběh zajímavý.

Živé obrazy a humor

Recenze The Last Duel: Epický comeback Ridleyho Scotta nebo zaběhnuté drama? - fotka 2

Na filmu vedle scenáristky Nicole Holofcenerové úzce spolupracovali i žák Martina Scorseseho, Matt Damon a Ben Affleck. A přestože jsou poselství a hlavní události „Posledního duelu“ vážné a dokonce tragické, film není bez humoru.

• Recenze finále Vikingů. Šílený Oleg od Danily Kozlovské a objevení Ameriky

Affleckova postava, Comte d’Alençon, je nejbezstarostnější osobou ve filmu, zajímá se pouze o alkohol a ženy. Slibuje, že pomůže Le Grisovi, pokud nebude vyrušen z orgií; láká přítele k pití; Carrouge se neustále sarkasticky vysmívá, ale zároveň vypadá opravdu legračně. Stačí se podívat na plakát jeho postavy, kde Affleck s odbarvenými vlasy a obočím strašně připomíná buď blogera TikTok, nebo letitého Justina Biebera.

Totéž platí pro další postavy: Marguerite je nečekaně vtipná a vtipně vtipkuje jak se svými přáteli, tak s manželem, Le Gris nebere vůbec nic vážně a okouzluje ženy směšnými, ale vtipnými frázemi.

Jenže ve správných chvílích se tón filmu náhle změní na dramatický a tento kontrakt je vykreslen neuvěřitelně dobře. Ilustruje, jak jedna událost zničila životy třem (minimálně) lidem najednou.

Ačkoli jsou postavy snadno rozpoznatelné archetypy, vyšly živé a nezapomenutelné, od vždy ponuré Carrouge, posedlé koncepty cti a rytířství, až po velmi veselou a tvrdohlavou Margaritu. The Last Duel má malé, ale neuvěřitelně talentované obsazení a bylo obzvláště příjemné vidět zajímavé (i když menší) výkony britských herců, jako je Alex Lawther z The End. * mír.“ Film také konečně posiluje pozici Jodie Comerové ve velkém Hollywoodu, zejména po její roli v trháku „Hlavní postava“.

Zajímavé:  15 nejlepších filmů o penězích, milionářích a finančním úspěchu.

Vstup do moderní reality

Recenze The Last Duel: Epický comeback Ridleyho Scotta nebo zaběhnuté drama? - fotka 3

Margaritin tragický příběh se týká nejen sexuálního násilí, ale i obtěžování obecně. Částečně příběh Le Grise připomíná sérii Netflix You, o stalkerovi, který je pevně přesvědčen o své lásce ke svým obětem. Ačkoli hrdina Adama Drivera může být v tomto příběhu nazýván antagonistou, není to padouch – je produktem své doby a kultury, která se pěstovala v kraji a na královském dvoře. To je mnohem děsivější než příběh o abstraktním darebáku-násilníkovi.

Různé publikace opakovaně nazývaly Poslední duel „#metoo ve středověku“ a Ridleymu Scottovi musíme dát jeho zásluhu: našel zajímavý důvod, proč mluvit o násilí v historickém prostředí. Režisér názorně ilustruje, proč výmluva „tak se to dělalo“ neobstojí v kritice, i když mluvíme o Francii 14. století.

Zápory

Autorova přímočarost

Recenze The Last Duel: Epický comeback Ridleyho Scotta nebo zaběhnuté drama? - fotka 4

Ridley Scott se od začátku netají svým postojem k historii a postavám: pouze jedna část jeho filmu (ze tří) se jmenuje „Pravda“. Předpokládá se, že v Posledním souboji existují správné a špatné verze toho, co se stalo. A toto pevné přesvědčení, že pravda může být jen jedna, film značně zjednodušuje. Stává se to spíše manuálem než příběhem.

Jasně vyjádřený postoj, že násilí je nepřijatelné, je odvážné a zdravé. Režisér ji ale divákovi velmi často připomíná a završuje ji brutální scénou znásilnění, neustálými slzami a ztraceným zjevem Jodie Comerové a zlým posměchem a výhrůžkami lidí kolem ní. V Posledním souboji není žádný podtext – pouze text napsaný na nejviditelnějším místě.

• Od Ridleyho Scotta po bratry Coenové: nedoceněné noční filmy od kultovních režisérů

Jako by poprvé měli diváci slyšet o kultuře souhlasu, o pravidle „ne znamená ne“ a dalších pojmech, které by moderní lidé už měli znát. To také oslabuje celkový efekt filmu: sdělení působí tak banálně, že nevyvolává žádné emoce.

Zajímavé:  20 jednoduchých způsobů, jak uplést šátek.

Postavy říkají hodně nahlas, aniž by daly divákovi jakýkoli prostor k přemýšlení. Margarita například přímo obviňuje svého manžela z ješitnosti a sobeckých zájmů a usvědčuje ho, že začal bojovat kvůli sobě, a ne kvůli záchraně její cti. To si ale divák může domyslet sám, protože sám Ridley Scott to na začátku filmu přímo naznačuje: ukazuje Carrougeovu zášť a zraněnou pýchu a zesiluje svůj konflikt s Le Grisem. Díky opakování truismů a zřejmých zvratů vypadá z velké části vynikající scénář jednoduše a formulově.

Verdikt

Recenze The Last Duel: Epický comeback Ridleyho Scotta nebo zaběhnuté drama? - fotka 5

Nový film Ridleyho Scotta má všechny prvky dobrého historického dramatu: zajímavý kontext, pečlivě zvolené kulisy a kostýmy a poutavé vyprávění. I jednoduché a banální myšlenky o rytířské cti, aktivním souhlasu a diskriminaci žen jsou zde použity s dobrými úmysly.

Ale zároveň je „Poslední souboj“ příliš vzdálený mistrovskému dílu nebo alespoň vysokému místu v žebříčku Scottovy filmografie. Fanoušci režiséra již viděli jeho díla, která byla o řád vyšší – a myšlenka ochrany utlačovaných (bez ohledu na ženy nebo nižší vrstvy obyvatelstva) v jeho tvorbě vždy zůstala.

Stěží budete chtít sledovat nový film kvůli úžasně krásnému natáčení a soundtracku, jako je „Gladiator“. Není zde žádný strašidelný kodex cti a romantická atmosféra, jako v The Duellists, filmu z roku 1977, který Scottovi přinesl cenu za nejlepší debut v Cannes. Jde o velmi jednoduchý příběh s poselstvím, že i historické blockbustery se trochu opožďují.