filmLykabetismusVztah

Na západní frontě klid je skvělá adaptace Remarqua a možná nejlepší film roku

„Na západní frontě klid.“ Recenze filmu podle Remarqua

Ještě z filmu „Na západní frontě klid“

Hlavní cenu Britské akademie filmového a televizního umění (BAFTA) – za nejlepší film – získalo drama „Na západní frontě klid“ o událostech první světové války, zobrazené očima německých rekrutů. Režisér Edward Berger režíroval vůbec první německou filmovou adaptaci stejnojmenného románu Ericha Maria Remarqua. Filmový kritik, redaktor Kinopoisk a autor telegramového kanálu „Velitel filmové pevnosti“ Timur Aliev hovoří o tom, jak vypadá protiválečná umělecká výpověď z Německa na počátku 20. století.

Toto je aktualizovaný text. Poprvé byla vydána 5. listopadu 2022.

O čem je ten film

1917 Již tři roky probíhají boje v Evropě, na Blízkém východě a dokonce i v Africe mezi dvěma znepřátelenými koalicemi. Obyčejní Němci přitom nadále žijí, studují a pracují v samotné Německé říši. Mezi nimi je 19letý Paul Bäumer a jeho spolužáci, kteří jsou o přestávkách mezi vyučováním vyzváni, aby se přihlásili na frontu jako dobrovolníci.

„Jsem šťastný, že vím, že budoucnost země je v rukou tak úžasných, vlasteneckých mladých lidí, jako jste vy. Dnes se o budoucnosti nového Německa rozhoduje na frontě,“ vzkazují propagandisté ​​neodbytně mladým duším, které nasávají každé jejich slovo jako houba.

Militarismus proniká do jejich vědomí odevšad: voják není jen galantní válečník, který se postaví na obranu své rodné země, ale také vzor „skutečného muže“. A krásná uniforma také přitáhne pozornost dívek – po vítězství na frontě, samozřejmě.

Zajímavé:  Jak správně vařit špaldu.

Ještě z filmu „Na západní frontě klid“

Ještě z filmu „Na západní frontě klid“

Paul a jeho přátelé jdou na frontu. Po obdržení uniformy od důstojníka si hlavní postava všimne, že je na ní stále štítek (od předchozího majitele). Důstojník to bez dalšího komentáře prudkým pohybem odtrhne. A nyní je v Paulových rukou „nová“ uniforma německého vojáka, ušitá „osobně pro něj“. Malá epizoda svým dopadem srovnatelná se scénou nakládání vojenského personálu do letadla ve filmu „Cargo 200“.

Ještě z filmu „Balabanov. Zvonice. Zádušní mše

Jak a kým byl natočen

Film je těžký a temný, na to byste měli být připraveni. To není těžké vysvětlit (jak z hlediska tématu, tak z hlediska ústřední události, která je základem obrázku). Divák je pomalu a vytrvale vtahován do estetiky 1910. let, válečného období se zničenými osadami a mrtvými lidmi na krajnicích. Neměli byste se připoutat k žádnému z hrdinů nebo s ním nadmíru sympatizovat, protože kterýkoli z nich by mohl ve vteřině přijít o život. Projev empatie je podporován pro národ jako celek, který je držen jako rukojmí krvežíznivých vládců.

All Quiet on the Western Front se navíc nesnaží být stylový nebo působit jako atrakce. Nejedná se o blockbuster Sama Mendese 1917, i když některé akční sekvence jej připomínají. Stejně jako literární zdroj i třetí (po Lewis Milestone v roce 1930 a Delbertu Mannovi v roce 1979) filmová adaptace zachycuje globální katastrofu lidstva a jeho „koní“ – každodenní život násilí, devalvaci lidského života i úplnou devastaci. v řadách ozbrojených sil. Konkrétně Německo: v rámci je to rok 1917 – o rok později země podepíše akt kapitulace.

Ještě z filmu „Na západní frontě klid“

Ještě z filmu „Na západní frontě klid“

Kdo natáčel a hrál

Režisérem a spoluautorem adaptovaného scénáře byl Edward Berger, zkušený německý filmař, který získal vzdělání ve Spojených státech. Bergerova první pracovní zkušenost byla s produkční společností Good Machine, kolébkou nezávislé kinematografie v Americe. Právě s ní byly uvedeny první filmy Anga Leeho („Honička s ďáblem“), Todda Haynese („Spása“) a Todda Solondze („Štěstí“). Od konce 1990. let žije režisér v Německu. Mezi jeho významné projekty patří série „Deutschland 83“ a mini-série „Patrick Melrose“ s Benedictem Cumberbatchem.

Zajímavé:  Proč a jak masírovat varlata.

Hlavní role byla svěřena debutantovi Felixovi Kammererovi, který odvedl skvělou práci. Právě jeho očima vidí divák většinu událostí filmu. Kammerer díky své živé organické povaze, charismatu a absenci náznaků přehnaného herectví za prvé upoutá pozornost publika, za druhé svého hrdinu „táhne“ na cestu proměny. Od teenagera vymytého propagandou se Paul dostává k obrazu představitele „ztracené generace“, o kterém by za pár let napsali svá díla Remarque, Hemingway, Saroyan, Fitzgerald, Woolf.

Ještě z filmu „Na západní frontě klid“

Ještě z filmu „Na západní frontě klid“

Klady, zápory, úskalí

Ticho na západní frontě je letos německým kandidátem na Oscara. Film může být na užším výběru (možná mezi nominovanými) v kategorii Nejlepší mezinárodní hraný film. Je překvapivé, že až do roku 2022 nebyl v Německu žádný pokus o zfilmování jednoho z nejpopulárnějších pacifistických románů XNUMX. století.

Na rozdíl od jiných filmových zpracování se film Edwarda Bergera vymyká literárnímu kánonu. Režisér přidává několik vedlejších zápletek a také nové postavy. To ale nekazí, ale umocňuje celkovou atmosféru. Díky malým skicám demonstrujícím vztahy mezi vojáky a důstojníky, vojenským personálem a obyvateli okupovaných území (především ve Francii, kde se hlavní události románu odehrávají), Berger vykresluje rozsáhlý obraz života na frontě v jeho různé aspekty.

Tento film neoslavuje válečníky. Román i jeho filmová adaptace jsou pro režiséra příběhem o prožitku smutku, o vzniku a klíčení studu, viny a nakonec i neskrývané hrůzy v každém vlasteneckém teenagerovi, který si oblékne uniformu dle vlastního výběru. Berger sebevědomě prohlašuje, že první světová válka zvlášť (a války obecně) rozhodně není něco, na co by se dalo být hrdí. To je jedna z ústředních myšlenek filmu, která se dostává do popředí blíže ke konci.

Zajímavé:  Napravit své nedostatky nebo rozvíjet své přednosti? 3 otázky vám pomohou rozhodnout.

Ještě z filmu „Na západní frontě klid“

Ještě z filmu „Na západní frontě klid“

Z toho plyne jak odsouzení instituce propagandy, tak katastrofální důsledky pro celou generaci (stejnou, „ztracenou“). První světová válka jim ukradla mládí a udělala je starými po první bombě, která vybuchla poblíž, první kulce vypálené ze zbraně, první ráně (přinejlepším nesmrtelné) a první vraždě.

Ze dvou včerejších školáků se z vůle neviditelných generálů vydávajících brutální rozkazy odněkud z daleka stanou nepřátelé, kteří v hloubi duše vůbec nechtějí zabíjet a nejsou připraveni s tím dál žít. Zdá se, že „Na západní frontě klid“ je dosud nejlepším „lékem“ proti glorifikaci a romantizaci jakýchkoli válek.