filmLykabetismus

„Doctor Strange in the Multiverse of Madness“ kombinuje intenzivní akci a všechny problémy Marvelu

Recenze na pokračování Doctora Strange: příběh o čarodějnici se všemi typickými marvelovskými problémy

Obal: fotografie z filmu „Doctor Strange in the Multiverse of Madness“ // Disney Russia

První marvelovský blockbuster z roku 2022, Doctor Strange in the Multiverse of Madness, byl vydán po celém světě. Film pokračuje v příběhu Sorcerer Supreme Strange a Scarlet Witch a zároveň rozšiřuje multivesmír a obsahuje některé působivé portréty. Autorka „Kanobu“ Marie Grigoryan vysvětluje, proč Sam Raimi a Marvel Studios nedokázali sestavit mnoho důležitých prvků pro MCU do jednoho souvislého obrázku.

Zápletka Doctora Strange v Multivesmíru šílenství

Příběh se odehrává po událostech ze Spider-Man: No Way Home. Aby pomohl Peteru Parkerovi, doktor Stephen Strange (Benedict Cumberbatch) seslal kouzlo ve hře No Way Home a omylem prolomil hranice mezi různými vesmíry. Kvůli tomu byli všichni, kdo znali Spider-Manovu identitu, přivedeni do hlavního vesmíru, včetně samotných Spiderů. Na konci filmu se Strangeovi podařilo vrátit všechny hosty z jiných vesmírů domů a uzavřít hranice.

Strange však nyní vidí podivné sny, které se ho týkají. V jednom z těchto snů si všimne jiné verze sebe sama („Strange the Protector“) a neznámé dívky. Druhý den ráno Strange zachrání stejnou dívku před útokem démona chobotnice Shuma-Gorath v New Yorku. Ukáže se, že jde o teenagera jménem America Chavez (Xochil Gomez); Má schopnost pohybovat se mezi vesmíry, ale neví, jak ji ovládat.

Zajímavé:  Nástěnná výzdoba v kuchyni: designové prvky, jak ozdobit prázdnou zeď u stolu vlastními rukama? Jak je navrhnout pomocí výkresů?.

Schopnosti Ameriky jsou tak silné, že ji v každém vesmíru pronásledují démoni a monstra – a její moc se nesmí dostat do rukou pachatelů zla. Strange a Wong (Benedict Wong), který se stal Sorcerer Supreme of the Earth, se rozhodnou chránit Chaveze a najít způsob, jak zastavit útoky. Ale ne všichni hrdinové jsou připraveni postavit se na jejich stranu; K vyřešení problému se Strange bude muset seznámit s nebezpečným a rozmanitým multivesmírem.

Aby pomohl Chavezovi, Strange se obrátí na Wandu Maximoff (Elizabeth Olsen). Ale Wanda je posedlá získat zpět své děti – fiktivní syny Billyho a Tommyho z televizního seriálu WandaVision. Aby si tento sen splnila, obrátila se ke knize temných kouzel, Darkhold, a ocitla se napospas svému alter egu, Scarlet Witch. Nyní potřebuje schopnosti Ameriky, aby jí pomohly přesunout se do jiného vesmíru a shledat se se svými dětmi.

Pros

Krása jednotlivých snímků a nezapomenutelných scén

Recenze na pokračování Doctora Strange: příběh o čarodějnici se všemi typickými problémy Marvel - foto 1

Doctor Strange in the Multiverse of Madness je jedním z nejkrásnějších marvelovských filmů, pokud vám nevadí přemíra CGI. Autoři blockbusteru, ukazující různé vesmíry, nešetřili působivými krajinami, jasnými barvami, neobvyklými lokacemi a stylovým designem, zvláště pokud jde o Ilumináty. Kouzla se stala sofistikovanější, snová, méně jako házení malovaných ohnivých koulí. Oproti prvnímu Doctoru Strangeovi se mágové zjevně stali zručnějšími v čarodějnictví a režisér a umělci speciálních efektů vynalézavější.

Strange se v jedné bitvě rozhodne animovat noty z partitury a střet s protivníkem zní doslova jako symfonie. Amerika ve stresu nese sebe a Strange nekontrolovatelně mnoha světy, od roztříštěných až po nakreslené. A scéna se Scarlet Witch a zrcadly, i když netrvá dlouho, vypadá neuvěřitelně velkolepě.

Na sociálních sítích se již rozšířil meme o tom, co údajně stojí za to sledovat, než půjdete na relaci „In the Multiverse of Madness“. Seznam začal zahrnovat ty nejabsurdnější položky, od „Shreka“ po „100 let kina a televize“. Co ale chcete po filmu opravdu zrecenzovat, jsou předchozí počiny Sama Raimiho, který nahradil Scotta Derricksona jako režiséra.

• Recenze Reevesova „Batmana“: kontroverzní pokus ukázat nový Bruce Wayne a neo-noir Gotham
Zajímavé:  10 kuřecích polévek pro každý vkus.

Film obsahuje mnoho charakteristických podivných úhlů a přechodů z jedné scény do druhé očima postav – v nejlepších tradicích momentů z franšízy Spider-Man a Raimiho debutového filmu The Evil Dead. Ke konci čeká diváka neuvěřitelně vtipná referenční scéna se zombie postavou, která se objevila již v traileru.

Pohádkový obrázek Scarlet Witch

Ve filmu se objevuje obrovské množství postav, ale hlavní a nejsilnější postavou je Scarlet Witch. Všechno je na něm úspěšné, od silného výkonu Elizabeth Olsen – která se skoro zdá, že se příliš snaží o komiksový film – až po vynikající kostýmní výpravu.

Jedna z nejmocnějších hrdinek Marvelu jako by vypadla ze stránek komiksu: většinu času tráví pohybem vzduchem, díky své magii je neustále pohlcena červeným světlem a shlíží na každého člověka, kterého potká. Zatímco kouzelníci Kamar-Taj nosí identické róby, Scarlet Witch se svým kostýmem ostře vyčnívá z ostatních hrdinů, což neustále zdůrazňuje nepřekonatelné rozdíly v názorech mezi ní a Strangem a jeho společníky.

Vzácné hororové prvky

Recenze na pokračování Doctora Strange: příběh o čarodějnici se všemi typickými problémy Marvel - foto 2

Fanoušci a dokonce i někteří kritici film rychle nazvali „prvním hororem v Marvel Cinematic Universe“: v žádném případě to není horor. Rozhodně se to nedá nazvat děsivým a hororových prvků je ve filmu zjevně málo. Podle zvěstí předchozí režisér Derrickson opustil projekt právě proto, že Marvel nebyl ochoten ponořit se do hororového žánru. Verze Sama Raimiho se jednoznačně ukázala jako klidnější a bezpečnější, rodinnější a v duchu filmového vesmíru.

• Recenze „The Adam Project“ s Ryanem Reynoldsem: jediný březnový trhák dostupný v Rusku

Film ale zároveň obsahuje poměrně dost znepokojivých, pro Marvel neobvyklých vypjatých momentů, které opravdu připomínají horor. Srážky s jinými vesmíry jsou pro postavy obtížné: věci, stvoření a dokonce i alternativní verze sebe samých vypadají podivně a nesprávně, s efektem „uncanny valley“.

Zajímavé:  20 nádherných retro filmů, které chcete vidět znovu.

Režisérovi se povedla především honička, kde nechybí groteskní monstra ani obrovské množství CGI. Jen uzavřený prostor, chvíle děsivého ticha, hrozící nebezpečí a dokonce i kulhající čarodějnice, která velmi připomíná Babu Yagu z děsivých dětských pohádek.

Zápory

Nesouvislý děj, chybějící ucelené téma a pochybné motivace postav

Recenze na pokračování Doctora Strange: příběh o čarodějnici se všemi typickými problémy Marvel - foto 3

Ve filmu se odehrává neuvěřitelné množství dějových událostí, které nikdy netvoří ucelený obrys. Scénáristé například v pokračování představili dva MacGuffiny – tak se nazývají předměty, kolem kterých se odehrává filmová akce. První MacGuffin je mýtická Vishanti kniha, která údajně umožňuje kouzelníkovi provádět jakékoli čarodějnictví s dobrými úmysly. Druhá je samotná America Chavez, kterou potřebuje hlavní padouch. Hledání obou MacGuffinů je však věnováno velmi málo času.

Ve skutečnosti celý příběh sdílí Scarlet Witch a Doctor Strange, z nichž každý flirtuje s tématem zla, povolnosti a sestupu do chaosu. Ale jejich linie jsou extrémně slabě propojené.

• Svět Roberta Eggerse: co je zvláštního na eposu „Varyag“ a jak rezonuje s „The Witch“ a „The Lighthouse“

Wanda prochází problémy, které již byly řešeny v její sólové sérii WandaVision. Teprve nyní se její hluboké tragické zážitky redukují na banální touhu mít děti – a není jasné od koho, protože Vision už ve filmu není.

Strange má svou vlastní cestu, která je spojena s banální otázkou – „Jsi šťastný?“ — a pokus pochopit své místo ve vesmíru a ve světě. Není možné to plně odhalit, když postavy většinou prostě běhají z jednoho vesmíru do druhého a zběsile střídají místa, partnery a protivníky. Právě když se bývalý Sorcerer Supreme chystá udělat zásadní realizaci, děj ho rychle vyvede z omylu.

Konec „In the Multiverse of Madness“ byl překvapivě cool: Strange porazí Scarlet Witch pomocí všech zdrojů multivesmíru získaných z jiných verzí sebe sama. Wanda si zase uvědomí svůj omyl v srdceryvné scéně s dětmi. Předtím ale Scarlet Witch zabije během pěti minut šest nejmocnějších superhrdinů sousedního vesmíru, oba MacGuffinové jsou během pár minut nalezeni, Amerika získává kontrolu nad svými schopnostmi jednoduše tím, že věří v sebe sama. A tak vzniká obraz v který je tolik dějových zvratů a větví se stává banálním a předvídatelným: dobro snadno vítězí.

Zajímavé:  Anya Taylor-Joy bude hrát v prequelu Mad Max o Furiose.

Na cestě k dobrému konci se zdá, že film ukazuje několik vrcholů – několik velkých bitev najednou, z nichž každá má na konečný výsledek malý vliv. Děj se v tomto chaosu tak ztrácí, že jej plně nepochopí ani pozorní diváci.

Špatné využití alternativních vesmírů a komiksových postav

Recenze na pokračování Doctora Strange: příběh o čarodějnici se všemi typickými problémy Marvel - foto 4

Film shromáždil roztroušené kousky marvelovské tradice, které autoři skutečně chtěli ukázat ve filmovém vesmíru: samotní Ilumináti a mnoho dalších známých jmen, míst a míst. Zajímaví démoni jako Shuma-Gorath hrají roli zbytečných davů, které jsou zabity během několika minut; Komiksové odkazy v upoutávkách se objevují stejně letmo jako v upoutávkách samotných.

Spider-Man bezostyšně využíval divácké nostalgie po starých filmech, ale postavy z nich převzaté aktivně ovlivňovaly děj – byly jeho klíčovými prvky. Ve druhém Doctoru Strangeovi jsou všechny portréty a hostující postavy určeny pouze k tomu, aby přiměly publikum křičet „Wow, to je Charles Xavier!“ pro celý kinosál. Vzhledem k následným událostem filmu, vzhled Xaviera, stejně jako zbytek Iluminátů, prostě nenese žádný význam nebo dějový význam.

• Will Tom Cruise: kdo bude součástí Iluminátů v pokračování Doctora Strange?

Všechny tyto další vesmíry a alternativní verze hrdinů film nepotřebuje – jsou zobrazeny tak střídmě, nezajímavě a nesmyslně. Ale samotný vzhled postav z „What If. “ a filmových adaptací Marvel mimo MCU může být povzbudivý – celé obsazení Illuminati „Kanobu“ již předpovědělo v samostatné poznámce.

Žádná atmosféra šílenství

Bylo by těžké ukázat multivesmír bez neustálého střídání kulis a rychlého tempa vyprávění, některá jeho zákoutí jsou opravdu děsivá. Kvůli spěchu, shonu a již zmíněnému spěchu autorů filmu ale diváci nemají čas pořádně se ponořit alespoň do jednoho z vesmírů.

Zajímavé:  17 jednoduchých a spolehlivých způsobů, jak zvýšit potenci bez pilulek.

Měsíc před pokračováním Strange vyšel nízkorozpočtový film Všechno, všude a najednou – výborná meditace na téma multivesmír a existenciální hrůza před nimi. Hlavní hrdina se také potýká s existencí jiných světů. Tam se ale mnohem lépe prezentuje kombinace různých vesmírů, touha stát se jinou verzí sebe sama a vědomí hlavní hodnoty života. Jak přesně, „Kanobu“ vysvětlil v samostatném článku o filmu – obrázek byl mimochodem vydán v Rusku, na rozdíl od trháku Marvel.

Verdikt: Sledujte ty, kteří se dostanou na velké obrazovky, zejména fanoušky Scarlet Witch

Druhý film o Doctoru Strangeovi vypadá jako nesourodé nápady více scénáristů, které se nějak spojily v jeden – a přitom se nedokázali vzdát cool nápadů. Některé z jeho scén a prvků by vypadaly skvěle v různých filmech. Pokud chtěli autoři „In the Multiverse of Madness“ spojit Wandu, Strange, Ameriku a veškerou rozmanitost hrdinů z jiných světů se společným tématem a motivy, selhali.

Nový blockbuster obsahuje mnoho barevných obrázků, které stojí za to vidět alespoň jednou: od děsivé Scarlet Witch po překvapivá portréty se známými herci. S obrovskými zdroji a silou vytvořilo Marvel Studios působivé světy, velkolepé souboje a spoustu a spoustu kouzel, které se pravděpodobně ztratí a rozplynou na obrazovce notebooku. Pokud ale nepřemýšlíte o zápletce a najdete možnost zhlédnout Doctora Strange v Multivesmíru šílenství v divadle, film může zapůsobit a potěšit alespoň vizuálně.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button